18. Práce se zvukem, textem a obrázkem

Využití programů dodávaných s Windows

Součástí operačního systému Windows je řada nástrojů pro práci se zvukem, textem a obrázky, např.:

  • WordPad – textový editor, jednoduché ovládání
  • Malování – rastrová grafika, jednoduché ovládání, ke snadné a rychlé úpravě obrázku
  • Malování 3D – rozšíření malování a 3D objekty a další možnosti (průhledné pozadí)
  • Fotky - základní úprava a prohlížení fotografií, lze zkombinovat fotky s videem nebo zvukem
  • Hlasový záznam – nahrání zvuku
  • Windows Media Player – přehrávač audio/video, je součástí operačního systému Windows
  • Kamera – pomocí integrované kamery nebo připojené webkamery lze natáčet videa
  • Záznam postupu – automaticky uložit kroky (textový popis ovládacích prvků, na které jsme klikli + snímek obrazovky, pak lze uložit do souboru)
  • Xbox – lze nahrát záznam z her (nebo dění na obrazovce)
  • Editor videa
  • Windows Movie Maker – vytváření a úprava videonahrávek, původně byl součástí OS

Audacity

Nahrávání, úprava a přehrání zvuku. Zvuk lze nahrávat z mikrofonu nebo z jiných zařízení připojený přes konektor pro vnější vstup. Například je možné připojit magnetofon a přes Audacity zaznamenat a digitalizovat staré audio kazety.

Lze kombinovat i více zvukových stop, například hudbu a mluvené slovo. Je možné odstranit šum, části zvuku kopírovat a vložit na nějaké místo, nebo naopak vymazat. Pro úpravu zvuku lze použít různé efekty, například postupné zesilování nebo zeslabování, vytvoření ozvěny, zkreslení zvuku, postupné prolínání jednoho zvuku do druhého apod. Zvukem vytvořeným nebo upraveným programem Audacity je možné doplnit video (například pomocí programu ShotCut).

Zvuk lze uložit v různých formátech. Příkladem jsou ztrátové kompresní formáty WMA nebo MP3 (výhodnější z hlediska velikosti souboru) nebo bezztrátový kompresní formát FLAC (kvalitnější, větší velikost souboru).

Nahrávání (mikrofon, vnější vstup) a přehrávání zvuků (Windows Media Player)

Při tvorbě audio záznamu lze nahrávat zvuky z různých zařízení.

Mikrofon může být integrovaný, nebo je třeba ho připojit přes příslušný konektor zvukové karty. Pomocí Nastavení ve Windows otestujeme funkčnost mikrofonu. Pokud je potřeba, aktualizujeme ovladač zvuku, nebo nakonfigurujeme nastavení zvuku v systému Windows.

Přes konektor zvukové karty pro vnější vstup (modrý line in) lze připojit i jiné zařízení, například klávesový nástroj, přehrávač CD, televize, mobil, magnetofon. Některé programy nabízí i nahrávat přímo zvuk přehrávaný v počítači, nebo nahrávat z mikrofonu a zároveň dalšího zvuku (z PC nebo z vnějšího vstupu) – směšovač stereo.

Nahrané zvuky lze přehrát například pomocí programu Windows Media Player. Tento program umožňuje i seskupovat skladby podle určitých kritérií (pomocí seznamu stop), lze nastavit prolínání skladeb, automatickou úpravu hlasitosti, rychlost přehrávání atd. Umožňuje kopírování hudby z CD a výběr formátu, v jakém chceme hudbu uložit.

Zvuková karta provádí digitálně-analogový převod nahraného nebo vygenerovaného digitálního záznamu. Přehled konektorů zvukové karty (nemusí být všechny):

Žlutozelený – linkový výstup, přední reproduktory, sluchátka

Růžový – mikrofon

Světle modrý – stereo linkový vstup

Oranžový – subwoofer a prostřední výstup

Černý - zadní surround reproduktory

Šedý - prostřední surround reproduktory

Zlatý – Midi/Game port – připojení klávesového nástroje nebo joysticku

Možnosti využití obrázků, malování vlastních obrázků

Pro doplnění textu nebo prezentace, případně pro vlastní webovou prezentaci lze použít i obrázky jiného autora, ale je potřeba při tom dodržovat autorský zákon. Fotografii nebo obrázek z Internetu lze použít bez souhlasu autora pouze pro osobní potřebu (ne veřejnou nebo komerční). Bez omezení je možné využít obrázků, které autoři dali k dispozici jako volně dostupná díla. Najdeme je například na Google – Obrázky – Nástroje – Práva k užití – Povoleno opětovné využití. Další možností je využít fotobanky, například obrázky z Wikipedie (Creative Commons), na Public Domain Pictures například galerie pxhere.com nebo pixabay.com.

Vlastní obrázky lze malovat v různých grafických programech, lze i použít a upravit vlastní fotografie. Při použití obrázku pro webovou prezentaci je třeba dodržovat určitá pravidla, aby obrázek dobře vypadal a nebyl příliš velký. Pokud jde o obrázek na pozadí stránky, měl by mít rozlišení 1920x1080 pixelů, Ilustrační obrázek, který se po kliknutí zvětší, stačí 600-900 pixelů na šířku, malý obrázek do textu 300 pixelů. Na web by se neměly umísťovat fotografie ve větším rozlišení, než se skutečně zobrazuje, snižuje to rychlost načítání. Obecně by obrázky na stránce měly mít stejné rozměry v pixelech jako ty ve skutečném rozlišení. Nejčastější formáty obrázků pro web jsou JPG (zachovává kvalitu obrazu a snižuje velikost dat, vhodný pro fotografie, nevhodný pro text nebo uměle vytvořené obrázky), PNG (pro jednobarevné oblasti, plynulé přechody a ostré hrany, tedy obrázky vytvořené ručně).

Pro tvorbu vlastních obrázků (úpravu vlastních fotografií) lze použít i online grafické editory, například pixlr.com nebo photopea.com. Výhodou je přístup odkudkoliv, kde je Internet, nevýhodou může být závislost na připojení k internetu (někdy nestabilní, nebo vůbec není).

Aplikace (multimediální programy, prezentace, web), freeware, opensource, licencovaný SW

Multimediální aplikace mohou kombinovat texty, obrázky, animace, video, zvuku, hypertextové odkazy. Pro práci s multimédii je většinou potřeba mít výkonnější hardware.

Může jít o multimediální programy (např. program Duolingo zaměřený na výuku jazyků), prezentace (např. vytvořené v PowerPointu) nebo o webovou stránku (např. pomocí programu Webnode lze vytvořit vlastní internetové stránky a vkládat na ně obrázky, videa nebo hypertextové odkazy)

K vytváření multimediálních aplikací lze použít různé typy softwaru:

  • Open source jsou programy, které jsou zdarma a je k dispozici jejich zdrojový kód, který si uživatel může sám upravit. Například Audacity (audio), ShotCut (video), VLC (video), GIMP (rastrová grafika). VLC je univerzální přehrávač videa, hodí se pro přehrání různých typů multimediálních programů a umí přehrávat i zvukové stopy (např. CD).
  • Freeware je software, který je obvykle pro nekomerční využití zdarma, ale nemá otevřený zdrojový kód. Například Inkscape nebo Zoner Callisto (vektorová grafika).
  • Shareware je placený (licencovaný) software. Například CorelDraw (vektorová grafika), Corel Photo Paint (rastrová grafika), Adobe Illustrator (vektorová grafika), Adobe PhotoShop (rastrová grafika), GoldWave (audio).

POJMY: http, procesor, USB

HTTP = Hypertext Transfer Protocol je internetový protokol určený pro komunikaci s internetovými servery. Slouží pro přenos hypertextových dokumentů a dalších informací. Obvykle používá port TCP/80. Protokol http používá URL adresu, která specifikuje jednoznačné umístění zdroje v Internetu. Neumožňuje šifrování ani zabezpečení integrity dat. Proto se často používá protokol HTTPS, což je kombinace protokolu http s protokolem TLS nebo SSL. Protokol HTTPS používá port TCP/443.

Uživatel pomocí internetového prohlížeče pošle serveru dotaz ve formě textu, server odpoví pomocí několika řádků textu popisujících výsledek dotazu. Protože http neuchovává stav komunikace (nepamatuje si, odkud přišel který požadavek), je často rozšířen o tzv. http cookies, které umožňují serveru uchovat si informace o stavu spojení na počítači uživatele (toho využívají například internetové obchody – obsah nákupního košíku).

Procesor je základní elektronická součást v počítači. Umí vykonávat strojové instrukce, které tvoří počítačový program a obsluhovat jeho vstupy a výstupy. Připojuje se do patice (socketu) na základní desce.

Procesor může obsahovat více jader = samostatných výpočetních jednotek. Čím více má procesor jader, tím více operací dokáže zpracovávat najednou (paralelně). Největší výrobci procesorů nabízejí ještě další možnost, jak provádět více operací najednou pomocí jednoho jádra – jedná se o technologii HyperThreading (Intel) nebo Multi-Threading (AMD).

Frekvence definuje základní rychlost procesoru (v gigahertzech), u některých procesorů je možné ručně nebo automaticky frekvenci zvýšit (tzv. přetaktování).

Procesor disponuje rychlou cache pamětí (tzv. vyrovnávací pamětí) mezi operační pamětí a výpočetními jednotkami procesoru. Jejím úkolem je umožnit rychlejší přístup k datům a tím zvyšovat výkon počítače. Velikost cache paměti se pohybuje od jednotek po stovky megabytů.

Pro běžnou kancelářskou práci se používají procesory s integrovanou grafickou kartou. Pro náročnější grafické úkony je lepší pořídit si grafickou kartu dedikovanou.

USB = Universal Seriál Bus je univerzální sériová sběrnice, moderní způsob připojení periferií k počítači. Nahrazuje dřívější způsoby připojení a dnes se běžně přes USB port připojuje tiskárna, myš, klávesnice, modem, fotoaparát, joystick, externí disk, videokamera, MP3 přehrávač a další zařízení.

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky